Volkswagen Maraton

Sport jako hybatel turismu pro Prahu. Volkswagen Maraton přiláká běžce z více než 100 zemí světa

Už čtvrt století pořádá RunCzech maratonské běhy v Praze. Díky tomu se česká metropole v kvalitě závodů a oblibě mezi lidmi dostala mezi deset nejlepších měst světa v rámci běhání. Před blížícím se Volkswagen Maratonem Praha, který se koná už v neděli 8. května, promluvili o propojení akce s městem a jeho ekonomických, sociálních a environmentálních dopadech pořadatelé závodu a radní hl. m. Prahy Vít Šimral.

„Vnímáme, že tato akce je magnetem pro sportovně založené turisty z celého světa a významným způsobem naše město propaguje. Vždycky se na tuto událost těšíme. Praha je otevřená běžcům z celého světa. Právě sport je to, co nás může spojit,“ řekl Vít Šimral, radní hl. m. Prahy pro oblast sportu. Běžecké „sportovní svátky“ do metropole každoročně přilákají více než 107 tisíc tuzemských i zahraničních turistů. Z toho je 34 tisíc českých a 13 tisíc zahraničních běžců, zbylou část tvoří jejich rodiny, přátelé a doprovod. „Právě maraton se může stát jedním prvních velkých hybatelů turismu pro Prahu. Koronavirová pandemie tohle významně narušila, také my jsme v minulém roce nemohli pozvat tisíce běžců ze zahraniční,“ prohlásil Carlo Capalbo, prezident organizačního výboru RunCzech.

„Podle nezávislé studie přináší RunCzech běžecké závody Praze 693 milionů korun v rámci přímého ekonomického přínosu. Na maraton zavítá opět hodně turistů z více než 100 zemí světa,“ dodal Carlo Capalbo,

Globální zviditelnění Prahy je podle organizace díky tradičnímu běžeckému závodu ohromné. Přenos Volkswagen Maratonu Praha může v rámci jeho vysílání sledovat neuvěřitelných 718 milionů diváků ve 131 zemích světa. Kouzelné záběry Staroměstského náměstí, Karlova mostu a dalších pamětihodností v kontextu velké sportovní události pravidelně „obletí“ celý svět na kanálech, jakými jsou například BBC, ESPN či Sky TV. Maraton navíc každý rok ve světových médiích vygeneruje až 3000 pozitivních výstupů spojených s Prahou.

Pořádání běžeckých závodů je podle organizátorů pro města velmi přínosné, je to navíc celoevropský trend. Aktivní turisté přináší metropolím každoročně desítky milionů eur a zvyšují jejich prestiž. Neméně důležitým aspektem RunCzech maratonů je respekt k životnímu prostředí. „Už několik let závodníci ze startovného přispívají k výsadbě stromů. Vysazeno bylo již 3465 strojů a keřů díky podpoře 7000 běžců na více jak 60 místech po celé republice,“ popsal Miroslav Kundrata, ředitel strategického rozvoje nadace Partnerství. Cílem je letos dosáhnout stromořadí o délce 42 kilometrů (Maratonská alej). RunCzech také spolupracuje s organizací Světlo pro svět, která se zaměřuje léčbu slepoty. „Vážím si třináctiletého partnerství s s RunCzech. Rádi bychom, aby to pokračovalo co nejdéle,“ uvedl Richard Šimko, ředitel organizace.

Díky maratonům je navíc Praha vnímána jako centrum světových běžeckých inovací. RunCzech novými systémy závodění inspiruje celý běžecký svět. Mimo jiné představil nový koncept závodů Battle of the Teams, který z maratonu udělá ještě přitažlivější událost a přitáhne k běhání další tisíce lidí. „Díky Battle of the Teams může k vítězství přispět úplně každý běžec, tedy nejen hvězdní závodníci, které se nám do Prahy opět podařilo přilákat,“ uzavřel Carlo Capalbo, jehož závod se pyšní třemi zlatými známkami World Athletics.

Zdroj TZ, LJM