MARIA DE BUENOS AIRES OPERITA in PRAGUE
Divadlo ABC, PÁTEK 9. PROSINCE 2022 V 18:00 AŽ 19:30
MARÍA DE BUENOS AIRES
PRVNÍ ČESKÉ UVEDENÍ SVĚTOVĚ PROSLULÉ „TANGO OPERITY“ NA POMEZÍ ČINOHRY, OPERY A TANEČNÍHO DIVADLA
PRVNÍ ČESKÉ UVEDENÍ SVĚTOVĚ PROSLULÉ „TANGO OPERITY“ NA POMEZÍ ČINOHRY, OPERY A TANEČNÍHO DIVADLA
María, dívka z předměstí Buenos Aires, se narodila „s kletbou na jazyku v den, kdy byl Pánbůh opilý.“ María je vášnivou a nespoutanou postavou pohnutého osudu, ale zároveň i velkolepou alegorií atmosféry Buenos Aires a argentinského tanga samotného. Vypjatý příběh Maríi balancuje mezi posvátným a světským, mísí se v něm kostel s bordelem, mše se svůdným tancem, modlitba s opileckým zpěvem a špínou zaplivaných pajzlů.
Příběh Maríi de Buenos Aires napsal hudební skladatel a virtuózní hráč na bandoneon Ástor Piazzola na libreto uruguayského básníka Horacio Ferrerem v roce 1968. Vůbec první českým uvedením této světově proslulé „tango operety“ na pomezí činohry, opery a současného v divadle ABC skládáme tvůrci, jenž klasické argentinské tango provázal s moderní hudbou 20. století a jazzem, hold k jeho 100. výročí narození.
Ferrer vypráví:
“ Když byla Maria de Buenos Aires uváděna v národní opeře v Athénách, kde ji hráli 9 krát pro 8 tísíc lidí.
Říkali mi, nikdo tomu nebude rozumět, řekl jsem, a dobře, poezie není stvořena k tomu, aby byla pochopena, ale aby s vámi pohnula emočně. Tak jestli se lidí něco dotkne, z toho, jak složitě já píšu, tak to dopadlo dobře. Já stejně nemám jinou možnost, jak psát. I když bude přeložena, je vlastně skoro nemožné ji pochopit pro jiné než zasvěcené porteños tangueros. Ano, je to psané vlastně jen pro skupinku tří porteňos pro Juliana Centeya, Homera Esposita, Pichuca.
Říkali mi, nikdo tomu nebude rozumět, řekl jsem, a dobře, poezie není stvořena k tomu, aby byla pochopena, ale aby s vámi pohnula emočně. Tak jestli se lidí něco dotkne, z toho, jak složitě já píšu, tak to dopadlo dobře. Já stejně nemám jinou možnost, jak psát. I když bude přeložena, je vlastně skoro nemožné ji pochopit pro jiné než zasvěcené porteños tangueros. Ano, je to psané vlastně jen pro skupinku tří porteňos pro Juliana Centeya, Homera Esposita, Pichuca.
Pichuco, nebo také Smutnej Tlusťoch, tak se říká jednomu z největších tango velikánů Anibalu Troilovi. Pichuco byl jeden z těch, kteří zasvětili i Piazzollu do tanga. Piazzolla se od něj učil. Astor seděl na každém Troilově koncertě v zákulisí a uměl a hrál všechny skladby, a když Troilův bandoneonista onemocněl, nastoupil Piazzolla a už nikdy nevystoupil.“
KREDITY:
REŽIE A CHOREOGRAFIE: LENKA VAGNEROVÁ
REŽIE A CHOREOGRAFIE: LENKA VAGNEROVÁ
PŘEKLAD: VÍT KAZMAR
VÝZKUM LIBRETA, PŘEKLAD A DRAMATURGIE: PATRICIE PORÁKOVÁ
HUDBA A HUDEBNÍ INTERVENCE: IVAN ACHER
CHOREOGRAFIE TANGA: PATRICIE PORÁKOVÁ A JAVIER ANTAR
DRAMATURGICKÁ SPOLUPRÁCE: KRISTINA ŽANTOVSKÁ
KONZULTACE REÁLIÍ V LIBRETU: ALBERTO MONTERO
SCÉNA: JAKUB KOPECKÝ
KOSTÝMY: TEREZA KOPECKÁ
HUDEBNÍ NASTUDOVÁNÍ, ARANŽMÁ A PIANO: JAN ALEŠ
KOREPETICE ARGENTINSKÉ ŠPANĚLŠTINY: PATRICIE PORÁKOVÁ A JAVIER ANTAR
SVĚTELNÝ DESIGN: KAREL ŠIMEK
ZVUKOVÝ DESIGN: EVA HAMOUZOVÁ
ZVUK: MICHAL KAZDA
REPETITOR: ZUZANA HERÉNYIOVÁ
KOREPETITOR: JIŘÍ JANOUCH
FOTO: PATRIK BORECKÝ, VOJTĚCH BRTNICKÝ
PRODUKCE MDP: ANETA NÁDVORNÍKOVÁ
PRODUKCE LV&C: ELIŠKA ŘEZNÍČKOVÁ, SOŇA HÁJEK BARTKOVÁ A DITA TÁBOROVÁ
INSPICE: EVA KUKUČKOVÁ A RADEK JEŽIL
ÚČINKUJÍ:
DUENDE: JAVIER ANTAR
MARÍA: KATEŘINA MARIE FIALOVÁ / NINA HORÁKOVÁ
ZPĚVÁK: GUSTAVO ARIEL COLMENAREJO
V DALŠÍCH ROLÍCH: ALEŠ BÍLÍK, KRYŠTOF KRHOVJÁK, SÁRA AFFAŠOVÁ, RENÁTA MATĚJÍČKOVÁ, FANNY BARROUQUÉRE, MONIKA ČÁSTKOVÁ, MICHAELA KADLČÍKOVÁ , PATRIK ČERMÁK, ADAM SOJKA, ŠIMON KLUS
BANDONEON: EDGARO OTERO SALVADOR
ORCHESTR POD VEDENÍM JANA ALEŠE:
PIANO : JAN ALEŠ
KYTARA : PATRICK VACÍK / ELIŠKA LENHARTOVÁ
PERKUSE: MICHAEL NOSEK / ROMAN VÍCHA
KONTRABAS: TOMÁŠ ZEMAN / TOMÁŠ OTEVŘEL
FLÉTNA: ONDŘEJ KLÍMEK / ROBERT FISCHMANN
HOUSLE NEBO 2: ANTON ČONKA / MARCO ČAŇO / MAREK BLÁHA / MILENA KOLÁŘOVÁ / ONDŘEJ HÁS
VIOLA: JAN FOREST / PETR ŠUŠLÍK / VLADAN MALINJAK
VIOLONCELLO: ŠIMON MAREK / MÁRIA VARHOL’ÁKOVÁ
KOPRODUKCE: Inscenace vznikla v koprodukci Městských divadel pražských a Lenka Vagnerová & Company.
ZA PODPORY: Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR
PREMIÉRA: 29.12.2021, divadlo ABC, Praha
PODĚKOVÁNÍ: Poděkování Vanesse Nacci, Alici Zanelli, Julii Kubrychtové.
Inscenace se hraje ve španělském originále s českými titulky.
RECENZE:
“ Výtvarně pohybová báseň María de Buenos Aires je strhující.“
„María de Buenos Aires, kterou v Městských divadlech pražských nastudovala Lenka Vágnerová, představuje hudebně-dramatický útvar, jenž v našich divadlech nebývá k vidění.“
Zdroj: včetně ©fota https://www.facebook.com/events/856534828843129/863065008190111,