Studenti budou hledat další využití pro most přes Berounku v Černošicích
Část stávající ocelové konstrukce železničního mostu přes Berounku najde své uplatnění i po dokončení plánované rekonstrukce mezi Černošicemi a Karlštejnem.
Studentskou soutěž na zpracování návrhů jejího budoucího využití vypsalo město Černošice ve spolupráci se Správou železnic a Fakultou stavební ČVUT v Praze. Termín pro odevzdání soutěžních návrhů je 5. června, následně dojde k vyhlášení výsledků.
Správa železnic plánuje provést v letech 2025 až 2028 rekonstrukci traťového úseku mezi Černošicemi a Karlštejnem. Součástí projektu je mimo jiné i výměna původní ocelové konstrukce mostu přes Berounku za novou. Město Černošice má zájem na jejím dalším využití, proto vyhlásilo soutěž pro studenty, jejímž předmětem je vypracování nejlepšího návrhu využití snesené konstrukce. Důvody vypsání soutěže přibližuje starosta Černošic Filip Kořínek: „Železniční most přes Berounku je součástí „genia loci“ našeho města. Jedná se o ikonickou technickou stavbu, která na každého dýchne historií a i laik na ní vidí špičkovou kvalitu práce jejích architektů i stavitelů. Návrh na zachování části konstrukce na území Černošic jako historického artefaktu přišel od městského fotografa Petra Kubína a získal velkou podporu. Věříme, že najdeme dobré místo na nějakém veřejném prostranství a dobré využití s přidanou hodnotou pro obyvatele i návštěvníky našeho města. Studentská soutěž je důležitý první krok tohoto plánu.“
Soutěž je primárně určena studentům programu Architektura a stavitelství na Fakultě stavební ČVUT v Praze, zúčastnit se jí ale mohou i studenti architektury na dalších vysokých školách. Jejím cílem je zpracovat urbanistickou a architektonickou studii na další využití části původní konstrukce železničního mostu. Principem je nalézt její nové umístění i funkci, aby zůstala zachována pro budoucnost jako připomínka významného historického inženýrského díla. „Aktivní spolupráce všech zúčastněných vytváří ojedinělou příležitost vytvořit připomínku historie místa i poctu práci našich předků. Pohled studentů, kteří dokážou na tematiku nahlédnout nově a zároveň znají historický kontext, nabízí možnost vzniku zajímavého řešení,“ říká doc. Ing. arch. Karel Hájek z Fakulty stavební ČVUT, který v tamním architektonickém ateliéru vede tento projekt. Po skončení soutěže je plánovaná veřejná prezentace všech návrhů.
Kromě trati budou modernizovány také stanice Řevnice, Zadní Třebaň, Karlštejn a Dobřichovice. Novou podobu získají i zastávky v tomto úseku. Náměstek ředitele Stavební správy západ Michal Froněk, který je zároveň členem komise soutěže, popisuje přínosy rekonstrukce: „Díky tomuto projektu budou moci vlaky do Dobřichovic jezdit ve špičce každých deset minut. Nově vybudovaná odbočka Berounka umožní efektivnější řízení provozu při výlukách nebo mimořádnostech. V neposlední řadě bude trať rychlejší a spolehlivější.”
Zdroj včetně ©fota TZ, LJM