Zelenější, flexibilnější a digitalizované: jak vypadají kanceláře budoucnosti?
Nastupující generace Z, onemocnění covid-19 i nízká nezaměstnanost.
To vše jsou důvody, kvůli kterým zaměstnavatelé přehodnotili tradiční vnímání práce v kanceláři. Lidé si v posledních letech zvykli pracovat z domova. Firmy se ale snaží své zaměstnance opět přimět chodit do kanceláří, a tak nejčastěji fungují v rámci tzv. hybridního modelu. Tomu se přizpůsobují i nové trendy v oblasti pracovního prostoru. Jak na tento fakt reagují výrobci a dodavatelé kancelářského nábytku?
- S postpandemickým trendem se stále více uplatňuje hybridní model pracovišť.
- Zaměstnavatelé začínají přistupovat k investicím do kvalitních pracovních prostor jako k prioritě.
- Symbolem moderních kanceláří je environmentální a sociální aspekt s důrazem na zdravé pracovní prostředí.
Pandemie covidu dokázala převést do online světa prakticky nemožné. Meetingy, školní výuka, brainstormingy a veškerá další komunikace se odehrávala z pohodlí domova výhradně prostřednictvím technologií. Navíc i dlouhodobě nízká nezaměstnanost v České republice, která podle dostupných dat Eurostatu dosáhla v srpnu 2,6 %, vede firmy k boji o každého zaměstnance. Nastupující generace Z, která se poprvé ocitá v pracovním světě, má zcela jiné nároky než její předchůdci. Firmy jsou nuceny tyto změny myšlení akceptovat a přizpůsobit se jim i v oblasti komfortu pracovního prostoru. Zaměstnanci totiž stále častěji volají po udržitelnosti, moderních technologiích a větší flexibilitě pracovního místa. Využívají práci v režimu tzv. hybridu, kdy část své pracovní doby tráví na home office a část v kancelářích. Firmy proto v poslední době volí kreativnější a flexibilnější řešení v podobě tzv. hot desks, kdy se na jedné židli točí více zaměstnanců. Z letošního průzkumu JLL Workplace Experience Survey je dle samotných zaměstnanců ideální podíl pracovní doby strávené v kanceláři 3 dny v týdnu.
Nároky zaměstnanců na vybavení kanceláří stoupají
„Lidé ve velkých společnostech nemají svá pevná pracovní místa, z čehož plynou vysoké nároky na kvalitní kancelářský nábytek, kterému dominuje zejména jednoduchost v ovládání – lehká nastavitelnost a polohovatelnost, aby si každý ze zaměstnanců mohl jednoduše vytvořit vlastní ergonomické a komfortní pracovní místo,” říká generální ředitel společnosti Ahrend pro oblast střední a východní Evropy Petr Hampl. Náročné požadavky na pracovní prostředí firma reflektuje v celém regionu napříč všemi odvětvími. V rámci toho společnost v poslední době zaznamenává zvýšenou poptávku například po tzv. akustických budkách, díky kterým najdou zaměstnanci v open space pracovním prostoru soukromí. „Akustické budky přináší ticho do pracovního prostoru a umožňují zaměstnancům vykonávat činnost, na kterou se potřebují soustředit. Téma akustiky v kancelářích bylo vždy problematické. Každý člověk má totiž své individuální nastavení, potřeby a limity. Řešením jsou kanceláře šité na míru,“ poukazuje na další kancelářské vychytávky Jan Mergl, ředitel pobočky Ahrend Czech Republic.
Každá pracovní zóna má svá specifika
Dalším symbolem moderního pracoviště jsou tzv. týmové zóny. Mezi ně patří například pracovní kavárna, ale také prostor pro plánování nebo odpočinkové kouty s gaučem, křesílky a květinami, které vytvářejí sofistikovaný prostor pro podporu kreativních nápadů a neformální prostředí pro setkávání s klienty a partnery. Se zajímavými výsledky přišel průzkum Workplace Analytics, který probíhal v Budapešti mezi zaměstnanci společnosti Deutsche Telekom. Ten ukázal, že zavádění kaváren přímo na pracovišti je investice, která má potenciál se firmám vrátit. Až 75 % dotazovaných totiž preferovalo možnost se při práci občerstvit. Se zapojením generace Z do pracovního procesu vzrostly také nároky na design kanceláří. „Současné poptávce vládnou trendy, které se vyznačují zejména ekologickým přístupem a komfortem. Dominují recyklované materiály, s jejichž pomocí lze dosáhnout domácí atmosféry, kterou se snaží firmy pro své zaměstnance vytvořit. Pohodlí je důležitý aspekt, proto mají zelenou především nejrůznější křesílka a lenošky. Barvám vévodí spíše tlumené, neutrální odstíny, které korespondují s přírodními materiály,” popisuje Jan Mergl.
Týmová interakce je důležitá
V neposlední řadě si nejmladší generace zakládá na nejmodernějších technologiích. Využívají aplikace například k rezervaci pracovního místa, parkovacího stání v garážích nebo v rámci zasedací místnosti. Převažující trend moderních kanceláří se netýká jen České republiky. Stejné zkušenosti si předávají majitelé firem v celé střední Evropě. Ti se navíc snaží své zaměstnance po určitém čase stráveném v izolaci opět více sblížit. „Zaměstnavatelé se často snaží udržet živou firemní kulturu, která je založena na osobním kontaktu. Věří, že pracovníci, kteří se na pracovišti fyzicky setkávají, jsou v průměru produktivnější, a práce v týmech je tak efektivnější. Jde i o udržování mezilidských vztahů a posílení vazeb mezi odděleními v rámci firmy,“ dodává Mergl.
Zdroj včetně ©foto TZ | PR, LJM