Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uvedl do provozu novou tramvajovou smyčku Zahradní Město. Ve smyčce Zahradní Město bude nově končit noční linka č. 99, od zítřka sem DPP prodlouží spoje na lince č. 22, které původně končily na obratišti Radošovická. Stavba tramvajové smyčky Zahradní Město trvala necelých 5 měsíců, jejím zhotovitelem byly společnosti PORR a Hans Wendel. Předpokládané náklady na výstavbu smyčky jsou 98 milionů Kč, 85 % uznatelných nákladů pokryjí dotace EU z Operačního programu Doprava II.
Dvoukolejnou tramvajovou smyčku Zahradní Město DPP vybudoval pod Jižní spojkou na místě bývalého nevyužívaného prostoru. Smyčka je se stávající tramvajovou tratí ve Švehlově ulici spojena krátkou dvoukolejnou odbočkou, která vede Ždánickou ulicí od světelné křižovatky
s Topolovou ulicí. Vnitřní kolej smyčky má kapacitu pro dvě tramvajové soupravy, na vnější kolej se vejde o jeden sólo vůz T3 navíc. Povrchy ve smyčce i na trati ve Ždánické ulici jsou asfaltové,
v místech odstavných kolejí mlatové. Samotná smyčka Zahradní Město nebude mít žádnou zastávku. Nástupní i výstupní zastávkou pro ni bude stávající zastávka Zahradní Město ve Švehlově ulici.
„Praha 10 získá v Zahradním Městě nový důležitý přestupní uzel veřejné dopravy. Správa železnic vybuduje novou stanici Praha – Zahradní Město, ve které budou zastavovat nejen regionální spoje, ale i vybrané rychlíky, a pod ni novou zastávku Nádraží Zahradní Město určenou pro autobusy
i tramvaje. Díky nové tramvajové smyčce Zahradní Město, kterou dnes DPP uvedl do provozu, sem budeme moci přivést více tramvajových spojů. Vznikne zde komfortnější a atraktivnější přestupní uzel s větší nabídkou vazeb vlak – tramvaj nebo autobus, než byl ten ve Strašnicích. Pro větší atraktivitu přestupní vazby bude vedle smyčky také P+R parkoviště pro 58 aut, aby lidé mohli z auta přesednout na tramvaj, vlak nebo autobus,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP a dodal: „Společně s DPP se nám daří nejen zrychlovat přípravu projektů nových tramvajových tratí, ale postupně zahajovat i jejich výstavbu. Letos jsme zprovoznili první úsek nové tratě na Pankráci, máme hotovou smyčku Zahradní Město, stavíme novou trať do Holyně a pevně věřím, že trať z Modřan do Libuše začneme stavět také co nejdříve. Běží nám tendry na smyčku Depo Hostivař, na novou vozovnu v Hloubětíně a DPP v nejbližší době vyhlásí veřejnou zakázku také na trať na Dědinu.“
„Tramvajová smyčka se na Zahradní Město vrací po dlouhých 34 letech, kdy se v roce 1987 uzavřela. S kolegy z ODS a radními Prahy 10 elektrifikovanou dopravu podporujeme a jsme rádi, že se smyčka otevírá a bude sloužit nejen lidem, kteří přestupují na vlak. Osobně bych chtěl poděkovat zhotoviteli, DPP i Adamu Scheinherrovi za spolupráci, a hlavně za to, že stavba neměla ani den zpoždění a přesně po 5 měsících jsme mohli dnes pásku slavnostně přestřihnout. Tak ať slouží,“ uvedl Martin Sekal, místostarosta Městské části Praha 10.
„Je to téměř na den přesně 5 měsíců, co jsme zahájili výstavbu tramvajové smyčky Zahradní Město. Mimochodem je to téměř přesně deset let od dokončení předchozího nového obratiště v Praze, což byla na přelomu srpna a září 2011 Podbaba, teď Nádraží Podbaba. Jsem rád, že se zhotoviteli podařilo dodržet termín stavby a novou trať uvádíme do provozu dle plánovaného harmonogramu. Nicméně bych v této souvislosti poukázal na zajímavý nepoměr: tuto relativně nekomplikovanou stavbu jsme sice stavěli jenom 5 měsíců, ale její příprava zabrala neuvěřitelných 5 let. Opět to ukazuje na tristní stav povolovacích procesů staveb v ČR, které slouží veřejné dopravě,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch a dodal: „Vracíme smyčku Zahradní Město opět tam, kam patří. Bylo chybou, když byla původní smyčka Zahradní Město v roce 1987 zrušena, vůbec to nepomohlo dopravní obslužnosti Prahy 10. Také mě těší, že díky novému, širšímu mostu nad Průběžnou ulicí, který v rámci sousední stavby realizuje Správa železnic, významně ubude kolizních situací či kolon, zrychlí se tramvajové spoje i průjezd automobilů, a díky vyššímu umístění trolejí by snad mohl odpadnout celoživotní problém s dráty strhanými vysokými kamiony.“