Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, legenda českého letectví Pestrá Praha

Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, legenda českého letectví

Dne 10. července uplyne 100 let od narození velké osobnosti českého letectví Jana Vlčka (10. července 1922 – 2. ledna 1984). Zasloužil se o celou řadu inovativních postupů při konstrukci proudových letadel. Spolupracoval na vývoji L-29 Delfín a následně se stal hlavním konstruktérem cvičného proudového letounu L-39 Albatros, který dodnes létá po celém světě.

Vývoj cvičných proudových letadel v Aeru Vodochody je neoddělitelně spojen se jménem hlavního konstruktéra Ing. Jana Vlčka. Byl členem tzv. „Ústřední konstrukce“, tehdy sídlící ve Výzkumném
a zkušebním leteckém ústavu, ve které se zapojil do vývoje prvního proudového L-29 Delfín. V konstrukci dodržoval klasické postupy, ale uměl využít i inovativní technická řešení. Jeho síla spočívala i v energickém vedení kolektivu.

„Zastupoval hlavní konstruktéry při jednání na oficiálních místech, prosazoval technická zlepšení, která sám navrhoval. Po dovedení prototypů do zkoušek a k vítězství v mezinárodním srovnání roku 1961
v Moninu u Moskvy byl sám ustanoven hlavním konstruktérem. Letoun L-29 při zavádění do sériové výroby v Aeru Vodochody a Letu Kunovice (a se zapojením ostatních čs. dodavatelů, především motoru z Motorlet – Walter) musel projít celou řadou dotažení konstrukčních řešení, která vedl právě pan Vlček,“
připomíná jeho konkrétní přínosy Pavel Kučera z Aera Vodochody, který Ing. Jana Vlčka osobně pamatuje.

Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, legenda českého letectvíNásledně byl hlavním konstruktérem při vývoji cvičného letoun nové generace L-39 Albatros, který byl prvním typem cvičného proudového letadla 2. generace a jedním z prvních typů s dvouproudovým motorem. Po roce 1977 se vyráběl v početných sériích pro východoevropské, africké a asijské země. Celkem byl, v počtu cca 2.800 kusů, součástí letectev tří desítek států a zůstává nadále i dnes nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letadlem na světě.

Tento fakt sám o sobě vypovídá, že se Ing. Janu Vlčkovi s kolektivem podařilo vytvořit nadčasový stroj. Po Albatrosu byl ing. Jan Vlček i u vývoje modernizované verze L-39MS s pohonnou jednotkou o vyšším tahu. Jeho záletu se ale již nedočkal, zemřel po nešťastném úrazu 2. ledna 1984.

Odkaz Jana Vlčka, a zejména inovativní myšlení, přátelská atmosféra a vysoká profesionalita, kterou ve firmě nastolil, přetrvává v Aeru dodnes. Z koncepce jím navrženého letounu L-39 pak vychází i dnes nově sériově vyráběný letoun L-39NG.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících
u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Zdroj TZ, LJM