Lanovku Podbaba – Troja – Bohnice navrhnou architekti londýnského studia William Mattews Associates
Vítězem jednofázové mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic a pěti podpěr plánované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stalo londýnské studio William Mattews Associates, které stojí také za návrhy londýnské lanovky (London Cable Car), nebo modernizace nádraží London Bridge, páté nejrušnější stanice ve Spojeném království. Vítězi náleží odměna 1,8 milionu korun. Jeho úkolem bude spolupracovat na celé přípravě projektu včetně výstavby samotné lanovky.
Mezinárodní otevřenou architektonickou soutěž vyhlásil v květnu letošního roku Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), jejím organizátorem bylo CCEA MOBA studio. Se svými referencemi se do ní přihlásilo 23 zájemců z devíti evropských zemí, z nichž porota vybrala pět týmů, jejichž úkolem bylo vypracovat architektonické návrhy všech tří stanic a pěti podpěr s ohledem na umístění budoucí lanovky a její okolí či přírodní reliéf. Z předložených návrhů mezinárodní porota následně vybrala a ocenila tři nejlepší. První cenu obdržel britský tým William Matthews Associates ve spolupráci s Boele Architects a Expedition Engineering a za podpory konzultantů DCSA a Agile CE. Na druhém místě skončilo české seskupení ov architekti a studio Olgoj Chorchoj. Na třetí pozici se umístila rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck renomovaného norského studia Snøhetta. Dalšími finalisty soutěže jsou Grimshaw International Limited z Londýna a studio DWAA z Varšavy.
Porota soutěže považuje za klíč k úspěchu vítězného návrhu jeho celistvost, kontextuální přístup
a zohlednění okolních podmínek, a to jak přírodních, tak městských. Každá stanice má velmi dobrou šanci vhodně reagovat na své umístění při využití krajiny jako nedílné součásti návrhu.
„Vítězný návrh William Matthews Associates, který má zkušenosti i s londýnskou lanovkou, nejvíce zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Doufám, že již za několik let se budeme moci svézt tímto elegantním dopravním prostředkem, do kterého bude možné nastoupit ve třech stanicích. Na obou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení
a v případě mezistanice Troja půjde o stavbu umístěnou do krásného prostoru v blízkosti Vltavy a budoucího nového vstupu do Zoo Praha,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Lanová dráha propojuje pražské čtvrti Dejvice, Troju a Bohnice, překlenuje Vltavu a prochází jedním z nejvýznamnějších přírodních prvků Prahy – Trojskou kotlinou. Návrh jemně vstupuje do tohoto fascinujícího prostředí kompaktně navrženými stanicemi, jejichž střechy se průběžně proměňují a reagují na bezprostřední okolí, a také návrhem jednoduchých pylonů, které v rámci jedné formy elegantně integrují veškerou potřebnou technickou infrastrukturu,“ přiblížili autoři svůj vítězný návrh, který obslouží až 2300 osob za hodinu.
„Bylo mi potěšením předsedat porotě této soutěže. Porota se musela rozhodnout mezi dvěma silnými návrhy. Jsem přesvědčen, že si Praha vybrala skvělý projekt. Přeji městu i vybranému architektonickému studiu hodně pozitivní energie při realizaci tohoto pro Prahu důležitého kroku vpřed v podpoře udržitelných způsobů dopravy,“ řekl Arjan Dingste, předseda poroty, hlavní architekt a ředitel nizozemského UNStudia.
„Byla to velmi zajímavá zkušenost. Po mnohahodinové poměrně vzrušené diskusi poroty byl vybrán návrh, který dle mého názoru naplňuje nejlépe soutěžní podmínky, je to staticky čisté a jednoduché řešení. Je zřejmé, že vybrané autory čeká mnoho práce v navazujících etapách zpracování dokumentace a přeji jim tímto mnoho úspěchů v jejich další práci. Věřím, že to bude skvělé řešení pro Prahu, její obyvatele i návštěvníky, a kromě plánovaného dopravního spojení se oživí i poněkud opomíjená místa našeho města a přinese také možnosti dalšího rozvoje v okolí stanic lanové dráhy. Děkuji Arjanovi za precizní vedení a řízení práce poroty, je to opravdu profesionál evropského formátu,“ doplnil Ivan Němec, člen poroty a architekt, který se podílel na projektech jako Forum Karlín, nové budově Fakulty architektury ČVUT, ELI Beamlines v Dolních Břežanech, na residenčních souborech Central Park Praha nebo administrativních centrech Park Chodov, budově DRN či Paláci Špork.
Jednání poroty proběhlo dne 26. a 27. července 2022, průběh této významné soutěže pro Dopravní podnik komentuje i člen představenstva, technický ředitel DPP – Povrch a místopředseda poroty Jan Šurovský: „Jsem rád, že tato designová soutěž proběhla s prakticky jednoznačnou shodou porotců bez ohledu, zda jsou závislí či nezávislí. Na tak příjemný průběh soutěže nejsme ani zdaleka zvyklí.“
Všechny soutěžní návrhy jsou zveřejněny na webu organizátora soutěže: https://cceamoba.cz/souteze/LAN
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 143 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 26 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2022 DPP vlastnil 1 203 autobusů,1 trolejbus, 802 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 1. 2022 celkem 10 965 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 282 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete na dpp.cz.
Zdroj TZ, LJM