Aero slaví 60 let výroby českých proudových letadel
Úspěšná proudová cesta od Delfína k Engéčku. Tradiční český výrobce se stoletou tradicí Aero letos slaví 60 let od začátku sériové výroby vlastních proudových letadel.
V roce 1963 byl vyroben první sériový kus letounu L-29 Delfín. V roce 2023 je rozběhnutá sériová výroba nového cvičného letounu L-39NG. Během šesti desítek let sjelo z výrobních linek Aero 6 700 cvičných proudových letadel.
„V současné době je na celém světě jenom devět leteckých společností, které jsou schopny vyrobit kompletní vojenský cvičný letoun od návrhu až po finální certifikaci. Naše společnost je jednou z nich,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a generální ředitel Aero, a dodává: „Celý proces zahrnuje nejen návrh, výrobu, testování a certifikaci, ale také trénink pilotů, servis a údržbu, modernizaci letadel, integraci zbraňových systémů nebo logistickou podporu.“
Aero L-29 Delfín
Delfín z Aero má jedno významné prvenství. Šlo o vůbec první proudový letoun kompletně navržený a vyrobený v Československu. Z celkem 3 665 vyrobených letounů (1963-1974) se v Aero vyrobilo 1943 kusů a v továrně LET v Kunovicích ostatních 1722 kusů.
Dvojmístný L-29 měřil na délku 10,81 m, rozpětí křídel měl 10,29 m. Dosahoval maximální rychlosti 655 km/h a měl dolet 900 km. Delfín patří ke dvěma nejrozšířenějším cvičným proudovým letounům na světě.
Dva letouny L-29 dokonce sloužily na americké vrtulníkové výsadkové lodi USS Bonhomme Richard jako součást výcviku některých bojových činností. Delfín se využíval i pro přípravu kosmonautů na jejich mise.
Aero L-39 Albatros
Aero vyrobilo a dodalo (1971-1999) zákazníkům celkem 2 900 kusů dnes již legendárního Albatrosu – stále nejpoužívanějšího proudového výcvikového letadla na světě. První létající prototyp (po renovaci) je v současné době vystavený v leteckém muzeu ve Kbelích.
V roce 2020 se L-39 poprvé (v Česku) objevila na poštovních známkách. Známka (33 x 26 mm) vyšla v nákladu 4 milionů kusů. O výtvarný návrh se postaral Petr Ptáček.
Na českých letounech L-39 trénovala posádka čtyř vesmírných turistů, kteří se poté vydali na průlomovou kosmickou misi na lodi Crew Dragon od firmy SpaceX Elona Muska. Ten český Albatros v minulosti osobně pilotoval a pochvaloval si jeho letové vlastnosti.
Letouny L-39 zanechaly významnou stopu i v celosvětově úspěšném filmu Top Gun: Maverick. Herci v letounech L-39 Albatros trénovali lety a dechberoucí letecké záběry vznikly ve speciálně upraveném L-39 s názvem Cinejet.
V roce 2022 též proběhl unikátní závod (tzv. drag race) mezi Albatrosem a závodním monopostem F1 pilotovaným Lewisem Hamiltonem. S Albatrosem je možné si zalétat z pohodlí domova. Je totiž součástí jednoho rozšíření (závody v Renu) světově populárního leteckého simulátoru Flight Simulator od Microsoftu.
Aero L-59 Super Albatros
Mezi roky 1992 až 1996 se ve Vodochodech vyrobilo 60 letounů L-59 Super Albatros (exportní název). Letouny kombinovaly konstrukční vlastnosti L-39 s výkonnějším motorem a pokročilou avionikou.
Jeden ze dvou prototypů L-59 je vystavený přímo v areálu firmy Aero před administrativní budovou. Druhý kus se mimo jiné používá při zkouškách vystřelovacích sedadel.
Aero L-159 ALCA
Podzvukový bojový letoun L-159 ALCA se vyráběl v letech 1997 až 2003. Vyrobeno bylo celkem 72 těchto letounů v několika verzích. Letouny L-159 využívají Vzdušné síly Armády České republiky.
I když se často tyto letouny nazývají „Alky“, tak vodochodský letoun neodkazoval k druhu ptáka, ale zkratka ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) znamenala, že se jedná o pokročilý lehký bojový letoun.
Potenciál stroje využívá také společnost Draken Europe. V jejich službách L-159 pomáhá v roli agresora při tréninku pilotů bojových letounů RAF, kteří létají i na nejmodernějších strojích F-35. Nedávno se nad letištěm ve Vodochodech proletěl prototyp s označením L-159 T2X. Ten ve vzdušné praxi testoval nové prvky letounu v souvislosti s pracemi na vývoji a modernizaci L-159.
Zkušenosti s letounem L-159 má také bývalý vojenský pilot Aleš Svoboda, který se stal členem záložního týmu astronautů Evropské kosmické agentury (ESA). Na českém stroji z Aero létala rovněž první česká vojenská pilotka Kateřina Hlavová.
Aero L-39NG
L-39NG je nový cvičný letoun z produkce Aero. Zahájení vývoje nového cvičného letounu z Aero bylo oznámeno v roce 2014. První prototyp (s označením 7001) vzlétl v prosinci 2018.
V roce 2022 letoun získal plnou certifikaci v souladu s požadavky a systémy EU a NATO. Engéčko je dlouhé 11,7 m a má rozpětí křídel 9,38 m. Dosahuje maximální rychlosti 780 km/h a s přídavnými nádržemi má dolet až 2 500 km.
V minulém roce se v Aero také naplno začala jeho sériová výroba, a to po 19 letech od posledního vyrobeného letadla vlastní konstrukce. V listopadu 2022 proběhla ve výrobě významná událost tzv. letecká svatba. Došlo ke spojení trupu s křídlem letadlo, což je finální krok potřebný k oživení letadla a jeho prvního záletu
Mezi hlavní přednosti nového cvičného letounu L-39NG patří vynikající letové vlastnosti, nízké provozní náklady, vysoká spolehlivost a životnost až do roku 2070. Aero má v současnosti objednávky na 34 letounů L-39NG. Výrobní kapacita je zaplněna až do roku 2025.
Mezi zákazníky je také český státní podnik LOM Praha. Zatím čtyři L-39NG budou sloužit pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky v Centru leteckého výcviku v Pardubicích.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Zdroj včetně ©fotografií TZ, LJM