Jednomístná verze L-159 vzlétla poprvé před 25 lety. Dnes zdokonaluje piloty nejmodernějších bojových letadel F-35
Český lehký bojový letoun Aero L-159 ALCA v jednomístné verzi poprvé vzlétl 18. srpna 1998.
V několika verzích bylo vyrobeno celkem 75 kusů tohoto stroje. Letouny využívají Vzdušné síly Armády České republiky, společnost Draken Europe pro výcvik pilotů RAF nebo Draken International v USA, kde trénují piloty F-16, F/A-18, F-22 a F-35. Od roku 2015 jsou zařazeny do výzbroje vojenského letectva Iráku, kde aktivně působí proti silám Islámského státu.
Výrobcem pokročilého lehkého bojového letounu L-159 ALCA je Aero, které v letech 1997 až 2003 vyprodukovalo 75 strojů v několika variantách od jednomístné bojové verze až po dvoumístnou cvičnou verzi. L-159 ALCA zvládne plnit širokou škálu bojových úkolů, a je i vhodnou platformou pro výcvik pilotů nadzvukových víceúčelových bojových letounů včetně F-16 až po nejmodernější F-35.
Aero letoun L-159 neustále vyvíjí a modernizuje. Firemní prototyp L-159T2X v současnosti testuje nové avionické systémy a konstrukční prvky, jako je nové křídlo s integrální nádrží a systémy navádění přesných zbraní proti pozemním cílům. „Díky průběžným modernizacím dokáže L-159 i do budoucna plnit bojové a tréninkové úkoly také v rámci vzdušných sil využívajících nejmodernější bojové letouny světa F-35, včetně České republiky, která tyto letouny plánuje pořídit,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a CEO Aero.
Hlavním uživatelem letounu L-159 ALCA jsou Vzdušné síly Armády České republiky. České vojenské letectvo dostalo začátkem roku 2023 zbývající stroj (celkem má 16 jednomístných kusů) po předepsaných opravách, které prodloužily provoz L-159 o dalších osm let a letouny také získaly další technická vylepšení. Dalšími uživateli jsou Vzdušné síly Iráku, které obdržely celkem 12 strojů a letouny od června 2016 používají k plnění bojových úkolů.
„Poslední modernizace L-159 se mimo jiné soustřeďují na zvýšení přesnosti použití výzbroje proti pozemním cílům“ říká Filip Kulštrunk, výkonný viceprezident a CCO Aero a doplňuje: „To může být zajímavé třeba při bojových misích v Iráku, které L-159 plní společně s legendárními stíhačkami F-16, s nimiž má podobnou avioniku a výzbroj i uspořádání pilotní kabiny. L-159 byl od počátku navrhován s filozofií maximální podobnosti víceúčelovým bojovým strojům F-16C/D, je tedy vynikající platformou pro výcvik pilotů F-16.“
Společnost Draken Europe využívá L-159 jako agresory při tréninku pilotů bojových letounů Royal Air Force (RAF), kteří létají na strojích Eurofighter Typhoon a F-35. Stejné služby české letouny poskytují rovněž společnosti Draken International v USA, kde létají jako agresoři proti letadlům U.S. Air Force a U.S. Navy, například F-16, F/A-18, F-22 a F-35.
Lehký podzvukový L-159 má také svou historii a osobnosti.
Patří mezi ně nejen řada zkušebních pilotů Aera, například Dale Snodgrass, veterán U.S. Navy a pilot s největším náletem na typu F-14 Tomcat, ale i bývalý vojenský pilot Aleš Svoboda, který se stal členem záložního týmu astronautů Evropské kosmické agentury (ESA). Letoun L-159 pilotovala rovněž první česká vojenská pilotka Kateřina Hlavsová.
Název L-159 ALCA zahrnuje identifikaci série letadel od Aero a upozorňuje na jeho primární účel. Písmeno „L“ znamená jednoduše „Letadlo“, „159” je identifikační číslo tohoto konkrétního typu a „ALCA” – Advanced Light Combat Aircraft (v češtině jako „pokročilé lehké bojové letadlo“) zdůrazňuje, že letoun byl navržen jako lehké bojové letadlo s pokročilými schopnostmi.
Aero L-159 ALCA je 12,73 metrů dlouhý letoun s rozpětím křídel 9,54 metru. Dosahuje maximální rychlosti 936 km/h a stoupavost 62 metrů za vteřinu. Dostup letounu je 13 200 metrů. S přídavnými nádržemi dokáže doletět 2 530 kilometrů a na sedmi závěsnících může nést až 2 340 kg výzbroje. L-159 je díky průběžným modernizacím schopna i do budoucna plnit jak bojové, tak tréninkové úkoly v nejmodernějších letectvech. L-159 je vhodnou pokročilou výcvikovou platformou pro F-35, které plánuje Armáda ČR pořídit.
Zdroj včetně ©foto TZ, PR, LJM