140 let Švandova divadla
Už 140. narozeniny oslaví 1. října 2021 pražské Švandovo divadlo.
Nejstarší divadelní scéna na levém břehu Vltavy je – po Stavovském a Národním – třetím nejstarším divadlem v Praze. Významné výročí připomene už 9. září Den otevřených dveří, spojený už tradičně s prohlídkami, při nichž budou zájemce provádět herečky a herci smíchovského souboru.
K premiérám v nové sezóně patří třeba Cyrano z Bergeracu, hra o smrti agenta Litviněnka či na divadle poprvé uvedený příběh Sira Nicholase Wintona. Novinkou bude i listopadové zdražení vstupenek o 10 % s cílem dorovnat náklady, které divadlu vzrostly v souvislosti s pandemií. Pro diváky tu mají ale i jednu lepší zprávu. „Jen pár kroků od naší hlavní budovy plánujeme vybudovat komunitní centrum, nové místo pro živou kulturu a setkávání,“ říká ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek. Centrum má vzniknout v proluce domu nacházející se v ulici Elišky Peškové, pojmenované po herečce a významné divadelnici, s níž Pavel Švanda ze Semčic divadlo před 140. lety zakládal.
Národní divadlo – činohra
KONCOVÉ SVĚTLO
„Just remember – death is not the end.“ (Nick Cave)
Podle mnoha filosofických a náboženských směrů smrt není konečnou stanicí. Spíše přechodem. Mluví o tom staré náboženské texty i úvahy současných filosofů a fyziků. V naší civilizaci ale smrt tabuizujeme, odsouváme do tajných zákoutí mysli, pokoušíme se ji přelstít vědou i kosmetikou. K čemu to může vést, vidíme všude kolem sebe. Inscenace Koncové světlo je pokusem pohledět smrti zpříma do očí. Třeba to bude radostné a osvobozující shledání.
Světové premiéry 27. a 28. února 2020 na Nové scéně
Text: Jan Tošovský a kol.
Režie: Jan Frič
Dramaturgie: Jan Tošovský
Scéna: Matěj Sýkora
Kostýmy: Juliána Kvíčalová
Hudba: Mojmír Měchura
Světla: Jan Hons Šuškleb, Roman Jajčík
Video: Roman Dušek a kol.
Hrají:
Magdaléna Borová
Matyáš Řezníček
Jindřiška Dudziaková
Saša Rašilov
Mojmír Měchura j. h.
Martin Marek/Jan Páleníček
O INSCENACI
Popírání smrti se stalo jakousi mantrou západní společnosti s jejím kultem nekonečného mládí, neutuchající výkonnosti a neomezeného růstu. Dalo by se dokonce tvrdit, že právě popření smrti je jedním z důvodů, proč tak tvrdošíjně přehlížíme devastaci ekosystémů, vymírání druhů, nelidské podmínky chovu hospodářských zvířat. Nejpozději od renesance se na Západě začalo rozvíjet
vnímání světa jako objektu, jako mechanismu. Mechanismus vzniká skládáním částí, může být rozebrán a zase složen, může být manipulován, přestavován a využíván. Organismus naproti tomu vzniká jako celek. Lze ho sice na části rozložit, ale nikdy už složit tak, aby byl takzvaně funkční. Organismy totiž nejsou funkční či nefunkční: jsou zdravé či nemocné, živé či mrtvé. A právě smrt všechny živé organismy spojuje, ať jsou malé jako virus, anebo velké jako vesmír. Tibetská kniha mrtvých, Danteho Peklo, knihy Raymonda Moodyho i vize indiánských šamanů – to všechno jsou pohledy za onen závoj, který odděluje život od smrti. Je pozoruhodné, že zaznamenané prožitky blízké smrti se napříč věky a civilizacemi nápadně shodují, třebaže jsou ovlivněny místními a kulturními zvláštnostmi. Vize zářivého světla, cesta tunelem či pád do propasti, překročení mostu nebo řeky, setkání s moudrou světelnou bytostí – to jsou typické atributy zážitků, s nimiž se setkáváme u lidí, kteří prožili blízkost smrti a zase se z ní vrátili.
Některé z nich přešly do běžného užívání, ostatně obrat „světlo na konci tunelu“ dal název i naší inscenaci. Skeptici tvrdí, že se jedná pouze o chemickou reakci umírajícího mozku, koktejl adrenalinu, dopaminu, oxytocinu a dalších -inů, kterými se nám naše tělo snaží tu těžkou chvíli usnadnit. Agnostici jsou toho názoru, že ti, kteří se vrátili, nemohou o smrti nic vypovídat, protože ji koneckonců neprožili. Faktem ale zůstává, že většina lidí, kteří podobnou zkušeností prošli, se z ní vynořili proměnění – laskavější, vnímavější ke světu i k lidem, s větší úctou k životu a jeho jedinečnosti.
Tak jako se v zážitcích blízké smrti mohou objevit vize blažené i hrozivé, dostane se v naší inscenaci ke slovu skepse i naděje. Filosofové Nick Land a Reza Negarestani předvídají brzký konec člověka, ať už splynutím se strojem, nebo cestou převzetí vlády mimolidskými aktéry. Jsou to proroci apokalypsy, přivolané zarputilou snahou lidstva neustále se posouvat vpřed. Ta leží v samotných kořenech naší civilizace – hledat ráj na konci dějin se pokoušíme už tisíce let.
V posledních staletích jsme dokonce uvěřili, že ho dokážeme sami vytvořit. Zda se nám to může podařit, je jedna z klíčových otázek současnosti. Siouxský šaman Černý jelen naproti tomu nabízí představu cyklické obrody světa, který musí projít i fázemi zmaru, ale jen proto, aby se z nich mohl vynořit osvěžený a obnovený. Člověk v tom nemůže mnoho udělat. Může jen pokorně naslouchat
a pozorovat a pokoušet se žít v souladu s tím, co vidí. Může se snažit zmírňovat utrpení laskavostí a soucitem. Ale nemůže změnit nejzazší pravdu života, jíž je smrt. Tu lze pouze přijmout. Možná že právě vědomí blízkosti smrti chybí naší civilizaci, zběsile se ženoucí za věčným životem bez starostí a bolesti. Možná že právě hrůza ze smrti je tím, co nás nutí ji kolem sebe šířit. Možná je načase vrátit se k moudrosti přírodních národů, které nevnímaly svět a dění v něm jako neustálý vývoj vpřed, ale jako věčný kruh, v němž se život i smrt harmonicky prolínají v nikdy nekončícím tanci.
Dobře to vyjadřuje současný siouxský myslitel Joseph Marshall III.: „Pravda o smrti je prostá. Dojde k ní. Nic není jistější, bez ohledu na to, jak tvrdě proti ní budeme bojovat. Smrt k nám přijde, bez ohledu na to, jak mocní, slavní, bohatí, krásní, vlivní či stateční jsme. Není žádný způsob, jak ji porazit: boj se smrtí nakonec vždycky prohrajeme. Když ale na ni myslíme tímto způsobem,
vzniká iluze, že smrt je náš nepřítel. To však není pravda: když bylo vše řečeno a vykonáno, je to náš nejvěrnější přítel. Poslední a asi největší pravdou o smrti je, že přináší naprostou rovnost: sjednocuje všechny živé bytosti ve své pravdě. Každá forma života s námi sdílí stejný osud, který začíná zrozením a končí smrtí. Žádná bytost, žádný druh, ani ten nejmocnější, nejpyšnější, nejmoudřejší tuto pravdu nikdy nezmění.“
REŽISÉR O INSCENACI
„Činohře bývá vyčítáno, že dělá jenom depresivní inscenace. Tohle je zcela seriózní pokus pojmout smrt jako příběh s happyendem. Je to takový pokus, jak a co se dá v dnešní ironické a nedůvěřivé době říkat z jeviště vážně a upřímně.“
Jan Frič
DRAMATURG O INSCENACI
„Naše inscenace nechce být oslavou smrti, spíš pokusem o její staronové pochopení jako nedílné součásti života. Má být modlitbou za život, výzvou k pokoře před jeho velikostí. Protože život všech bytostí vychází z jediného základu, je hluboce vnitřně spojen. A pokud se nám podaří tuto jednoduchou skutečnost znovu pochopit a prožít, může to být krok k uzdravení našich životů i naší planety – jediné, kterou máme.“ Jan Tošovský
Švandovo divadlo
„Podobně jako v seriálu Most, i nás v Kočkožroutovi zajímá svět lidí, kteří zůstali žít mimo velká centra. Těch, co šance na vzestup a úspěch dávno vzdali, a místo víry v budoucnost v nich roste pocit křivdy, frustrace a ohrožení. K nenávisti je pak jen krůček,“ říká režisér Jan Holec. Čerstvý umělecký šéf Divadla Petra Bezruče v Ostravě se u Švandů vrací na známou půdu: už dříve tu režíroval povedené inscenace vlastního souboru Spektákl a zahrál si zde také menší roli v dramatu Krakatit.
Ve Švandově divadle uvedou Kočkožrouta. Provokativní Fassbinderova hra o příchodu „cizí krve“ se dočká české premiéry
Hru Kočkožrout slavného německého filmaře, dramatika a provokatéra Reinera Wernera Fassbindera (1945-1982), od jehož narození uplyne letos už 75 let, uvede jako svou první premiéru v roce 2020 pražské Švandovo divadlo. V nápadité režii Jana Holce se můžeme těšit na nováčky hereckého souboru Jana Grundmana a Annu Stropnickou i na stálice smíchovské scény Bohdanu Pavlíkovou, Roberta Jaškówa, Andreu Buršovou, Miroslava Hrušku, Davida Punčocháře a hostující Sáru Venclovskou. Premiéra hry, která se na českém jevišti objeví poprvé, je 24. ledna 2020 ve Studiu Švandova divadla.
Kočkožrout vypráví o skupince lidí z menšího města, kam přichází pracovat Řek. Nudící se parta zvyklá ubíjet čas klábosením, popíjením a vzájemnými pletkami s nelibostí sleduje, jak námezdní dělník přitahuje nejen jejich zájem, ale také touhy všech místních žen. Příliv čerstvé jižní krve spolu s rostoucím vztekem těch, kteří tu jsou sice doma, ale už bez energie, zájmu i naděje, vytvoří výbušnou směs. Kdo je kořist, kdo vůdce smečky a kdo tak skončí někomu v zubech, není ale vůbec jisté…
Přitažlivost ironické, groteskní a nevybíravě ostré inscenace umocňuje scéna Jana Štěpánka, inspirovaná estetikou 60. a 70. let minulého století spolu s typickým koloritem Bavorska: Kočkožrout nás tak přenese do bavorských hor, hospody a střelnice.
Z tradičních dirndlů, kožených kalhot a módy 60. let, kdy hra vznikla a byla i poprvé uvedena, vychází také kostýmní výtvarnice Paulina Bočková. Výrazné barvy a siluety vtipně prodchnula provinčním nevkusem a vyhrála si i s oblečením Řeka Jorgose, hlásícího se i ve spodkách ke svým „národním barvám“.
Premiéra je 24. ledna 2020 ve Studiu Švandova divadla, nejbližší reprízy jsou 27. ledna a poté 8., 24. a 25. února 2020.
Divadlo Na Jezerce
SATURNIN – Zdeněk Jirotka. Vítejte v časech, kdy se k sobě lidé chovali slušně.
KOMEDIE O SLUHOVI, KTERÝ SE STANE PÁNEM SVÉHO PÁNA.
Podtitul inscenace „Vítejte v časech, kdy se k sobě lidé chovali slušně.“, vypovídá nejen o charakteru hry platné v každé době, ale také o pojetí, které si pro realizaci Divadlo Na Jezerce zvolilo. Zdeněk Jirotka totiž nenapsal „pouze“ humoristickou knihu – skrze laskavý humor oslavuje poctivost, slušnost a demokracii.
Bližší info k povedenému představení: Divadlo Na Jezerce
CENY THALIE 2019 V NÁRODNÍM DIVADLE
Čestné divadelní ceny Thálie dostali Ladislav Mrkvička i Zdeněk Svěrák
V pražském Národním divadle se udílely divadelní ceny Thálie. Za celoživotní mistrovství je dostali herci Helena Kružíková a Ladislav Mrkvička, operní pěvkyně Gabriela Beňačková, tanečnice Zdenka Kratochvílová a v oboru muzikálu a operety Věra Vlková. Ocenění za přínos českému divadlu převzal Zdeněk Svěrák.
Za fotografie redakce děkuje © Jiřímu Gabrielovi
Hudební divadlo Karlín
NEFORMÁLNÍ SPOLEČENSKO-SPORTOVNÍ SETKÁNÍ ÚČINKUJÍCÍCH MUZIKÁLŮ JAK SE DĚLÁ MUZIKÁL A KRÁLOVNA KRPEŠKA NA BOBOVÉ DRÁZE PRAHA.
Byli jsme u toho, bylo příjemné vidět, že umělci mají i sportovního ducha. Karamboly byly, ale vše dobře dopadlo. Zvítězili v našich očích všichni 🙂
Za fotografie redakce Pestré Prahy děkuje Jiřímu Gabrielovi
Divadlo pod Palmovkou
BEZRUKÝ FRANTÍK – Premiéra: 30. 9. 2019
Divadlo Na Fidlovačce
Děkovačka po skvělém představení