Projekt Lepší Čerňák Pestrá Praha

Projekt Lepší Čerňák pomáhá lidem na sídlišti zlepšit veřejné prostranství nebo předcházet sousedským neshodám

Pilotní projekt Lepší Čerňák má za sebou první půlrok svého fungování.

Obyvatelům pražského sídliště Černý Most umožňují sdružené služby projektu snadnější komunikaci s úřady, zlepšují čistotu v ulicích a pomáhají předcházet sousedským neshodám. V rámci této doby bylo řešeno více jak 200 podnětů k řešení. Detaily naleznou lidé na stránkách https://lepsicernak.cz/.

Zajištění úklidu garážových stání, odstranění nepořádku na hřišti, odpadků před obchodem nebo opravy světel na chodbách. Nejen s těmito věcmi se lidé obraceli na operátory a operátorky linky pilotního projektu Lepší Čerňák. Služba takto funguje půl roku a vyřídilo se díky ní přibližně 200 podnětů obyvatel sídliště Černý Most.

Projekt Lepší Čerňák Pestrá PrahaTelefonní číslo +420 731 141 428 slouží primárně obyvatelům sídliště, a to v případech, kdy potřebují řešit otázky spojené s bydlením, úklidem či negativními sociálními jevy. Operátorky a operátoři jsou k dispozici každý všední den od 7:00 do 19:00 hodin. Mimo uvedenou dobu je možné zanechat vzkaz a daným podnětem se budou pracovníci zabývat co nejdříve. Na kontaktní lince je možné se radit ohledně praktických problémů s bydlením, objednat úklid nadměrného nepořádku v ulicích či domech nebo řešit problémy s neohleduplnými sousedy.

Pracovníci následně předají podnět dle jejich charakteru úklidové firmě, Magistrátu hl. m. Prahy, pracovníkům městské části Praha 14 nebo správní firmě. Kromě telefonického hovoru také v případě zájmu volající obdrží informace, co se s jejich požadavkem děje, kdo jej vyřizuje i jak to s ním dopadlo.

Podněty ohledně úklidu patří k nejčastějším telefonátům. Díky projektu byl navýšen pravidelný úklid v ulicích, vně i kolem domů. Vesty s nápisem Lepší Čerňák také nosí pochůzkáři, kteří nově fungují v ulicích jako prevence nevhodného či obtěžujícího chování s důrazem na práci s komunitou.

Lepší Čerňák reaguje na dva velké průzkumy veřejného mínění v dané lokalitě.

Z nich vyplynulo, že lidé ocení lepší úklid i zlepšení soužití na sídlišti. Projekt vznikl na základě iniciativy Magistrátu hl. m. Prahy a městské části Prahy 14 jako pilotní aktivita určená především pro nájemníky v magistrátních domech na sídlišti Černý Most. Později byl rozšířen tak, aby se na linku mohli obracet všichni obyvatelé sídliště. Služba je přitom zcela zdarma. Vzhledem k pozitivním ohlasům veřejnosti a úspěšnému fungování prvního půl roku se v tuto chvíli zvažuje rozšíření služeb na celé území městské části Praha 14. Bližší informace naleznou lidé na stránkách https://lepsicernak.cz/.

Zdroj včetně ©fota TZ, LJM